יום שבת, 3 במרץ 2018

תאנים

ענת כהן נולדה וגדלה בירושלים, אבל בסופו של דבר היא ילדת טבע. בין טיול בהר לטיול במדבר, לקחתי אותה לתאנים, מסעדה ירושלמית קלאסית שמביאה לכל צלחת חגיגה קולינרית תוצרת הטבע.

כחובבת ז׳אנר האוכל הצמחוני והטבעוני, התעוררה בי סקרנות גדולה להכיר את מטעמיה של מסעדת ״תאנים״ הוותיקה הממוקמת בשכונת ימין משה. אמנם אינני חובבת בישול גדולה, אך מעוניינת תמיד להרחיב את אופקיי הקולינריים במאכלים הצמחוניים, ובפרט הטבעוניים, שכן, בהם האתגר הוא גדול יותר.

טיפ של אלופים: תזמינו מקום מראש ליד אחד החלונות הצופה לחומות
הלילה היה קר, וסופה הבריחה את באי ירושלים לבתיהם, ואת עדי ואותי – היישר אל בית הקונפדרציה (הציונית, מעיר העורך) השוכן בימין משה. מעת שנכנסנו בשערי המסעדה, התרחב הלב. לא זו בלבד שהייתה נחמה גדולה שנמצא מפלט מפני הסערה, אלא שהמסעדה אף מספקת תיאבון לעיניים. היא מעוצבת בפשטות ירושלמית של פעם ומאפשרת הצצה מרוממת לעבר חומות ירושלים העתיקה. האווירה נינוחה ושלווה, כאילו לקוחה מימי עבר, ומנותקת מסביבתה הסוערת שבחוץ.

לשם התחלה, הזמנו שתייה. לרוב אני חסידת השתייה החמה, במיוחד בלילות קרים שכאלה, אך המלצרית האדיבה המליצה על מיץ סחוט טרי מאגסים ומסלק. השילוב נשמע לי מסקרן, ולא רק שלא אכזב אלא הפתיע. השילוב היה מתקתק ומרענן, ויש לי כוונה אמתית לאמץ לעצמי את הכנת מיץ זה. המיץ היה מנחם מאין כמוהו וטעים להפליא. תנסו! עדי הזמין את משקה התמרהינדי, שזכה מצידו למחמאות דומות.

מהמיוחדים הזמנו פטריות פורטבלו אפויות בתנור על מצע פולנטה וירקות טריים. המנה הזו בהחלט לא הכזיבה, ונרשמה בראש שלושת המנצחים שלי. הפורטבלו היה עשוי היטב, וטעמו התחזק והיה פיקנטי אף יותר עם האפייה. הפולנטה איזנה את המנה עם העדינות שבה, והירקות, איך לא? כצמחונית מובהקת, הרי הירקות, תמיד מוסיפים לכל מנה מנצחת, ממילא...

המנה השנייה המנצחת אצלי, היא מאפה כרישה וגבינת עזים. גם מנה זו לוותה בנתחי פולנטה משביעים ועדינים. וכאן הזמן לומר, גבינת עזים היא אכן שדרוג מצוין שמוסיף ממילא לטעמה המתקתק של הכרישה. השילוב הזה הוא קלאסי ומנצח. ואם יש משהו שמנצח תמיד, אז למה לא? מנה מצוינת וטעימה מאד. המנה כמובן מלווה בסלט טרי ומחיה. לחיים!

שלוש מנות במכה אחת: סלט ירוק ומפתיע, מאפה כרישה וגבינת עזים, ופטריות פורטבלו.
עוד מנה קלאסית ומנצחת כתמיד היא מאפה בלקני- ספינקופיטה. כשתזמינו מנה זו תקבלו עלי פילו במילוי תרד וגבינת פטה. השילוב של הפטה והתרד הוא שילוב מוכר עם טעם של עוד. האפייה שלו הייתה נכונה ומדויקת, שכן בצק הפילו היה פריך בדיוק כפי שציפיתי לקבלו. הנאה מובטחת.

לצד כל אלו, ביקשנו סלט ירוק שעל פניו נשמע בנאלי ומוכר, אך הסוויצ׳ שעשה את הטוויסט בעלילה היה התוספת של גבינת עזים צלויה בגריל. איך לא חשבו על זה קודם? תוספת זו, לצד השקדים הקלויים, הפכה את הסלט למנה בפני עצמה שהייתה בהחלט, ועודנה ראויה למקום של כבוד. יש כבוד!

ועכשיו לחלק המתוק והכי כיפי במדור, איך לא? קינוחיישן. Let’s go!
בחורף קר שכזה, כשהלב חם והידיים קפואות, נדרשות שתי מנות לקינוח, ובהחלט בלי להתנצל על כך. פאי תותים הוא הזדמנות מנחמת וחורפית למאפה מתקתק-חמצמץ, כשהמתיקות לא מסאבת. החיים שלנו תותים! ואחרון, ותמיד תמיד חביב- שוקולד, והרבה ממנו! עוגת שוקולד מתוקה מתוקה שהיא הילדות של כולנו בעצם, לא? א-ב ני-בי או-בו ה-בב.

בסך הכל המבקרת נראית די מבסוטה
מסעדת ״תאנים״ הירושלמית, בהחלט זכתה למקום של כבוד אצלי, מה גם שהמחירים סבירים ותואמים את אופי המנות ואת העיצוב היפהפה להן הן זוכות.

תודות לעדי שהכיר לי את המקום ותודה לסופה שסחפה אותי לשם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה